بیمه شخص ثالث

شناخته شده ترین بیمه نامه در بین آحاد مردم جامعه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری می باشد که طبق قانون داشتن آن برای تمامی وسایل نقلیه الزامی می باشد. در حقیقت تمام دارندگان وسایل نقلیه باید پوشش بیمه‌ای مناسب در قبال خسارت به اشخاص ثالث را برای وسیله نقلیه خود تهیه و مسئوليت خود را نزد يكي از شركت‌های بيمه ای فعال در کشور، بيمه کنند. نداشتن بیمه مناسب با پوشش های کافی می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای رانندگان وسایل نقلیه داشته باشد.

 

منظور از اشخاص ثالث در بیمه شخص ثالث چه کسانی می باشند؟

نگاهی دقیق به قانون بیمه مرکزی این موضوع را برای ما روشن می کند که منظور از اشخاص ثالث تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی هستند که بر اثر حادثه مرتبط با خودرو خسارت جانی و یا مالی به آن ها وارد شده باشد. طبق قانون بیمه مرکزی راننده مقصر حادثه، شخص ثالث تلقی نمی گردد و خسارات جانی وارد به او از بیمه حوادث راننده که به همراه بیمه‌نامه های شخص ثالث ارائه می‌شود پرداخت می گردد.

 

جهت استعلام قیمت و صدور آنلاین بیمه نامه شخص ثالث خود اینجا کلیک نمایید

 

بیمه شخص ثالث شامل چه پوشش هایی است؟

پوشش های بیمه شخص ثالث شامل خسارت های جانی و یا مالی وارده به اشخاص ثالث و همچنین خسارت جانی وارد به راننده مسبب حادثه می باشد. در بخش خسارات جانی اشخاص ثالث، هر نوع آسیب جسمی که در حوادث خودرویی به شخص ثالث وارد آید و موجب فوت، نقص عضو یا هزینه پزشکی برای او گردد قابل پرداخت است. بنابراین تمام هزینه های خسارت جانی مانند آسیب های بدنی، شکستگی، نقص عضو و از کارافتادگی و فوت شخص ثالث در بیمه شخص ثالث پرداخت می گردد. خسارات جانی وارد به راننده مقصر حادثه مانند هر گونه هزینه پزشکی، نقص عضو و فوت نیز از بخش پوشش حوادث راننده بیمه شخص ثالث قابلیت پرداخت پیدا می کند.

تمامی خسارت هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد شود مانند خسارات وارده به خودرو های دیگران و خسارت وارده به گاردریل جاده خسارت مالی نامیده می شود و از بخش پوشش مالی اشخاص ثالث قابل پرداخت خواهد بود.

 

پوشش های مالی قابل ارائه در بیمه شخص ثالث شرکت بیمه کوثر در سال 1402 به چه میزان هستند؟؟

در سال 1402 حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث برابر با 30 میلیون تومان و حداکثر آن برابر با 600 میلیون تومان می باشد. پوشش های ارائه شده از طرف شرکت بیمه کوثر در این بخش 30، 40، 50، 60، 70، 100، 120، 150، 180، 200، 250، 300، 350، 400، 450، 500، 550 و 600 میلیون تومان می باشد.

.

جهت استعلام قیمت و صدور آنلاین بیمه نامه شخص ثالث خود اینجا کلیک نمایید

 

چرا باید سقف پوشش مالی بیمه نامه شخص ثالث خود را افزایش دهیم؟؟؟

جواب این سوال بسیار ساده می باشد. اجازه بدهید با ذکر یک مثال موضوع رو برای شما شفاف نماییم. فرض نمایید شما بیمه نامه شخص ثالث خود را با پوشش مالی 30 میلیون از شرکت های بیمه خریداری نموده اید و با یک خودرو به طور مثال پژو 206 تصادف نموده اید و خسارتی برابر با 34 میلیون به این خودرو وارد شده است و شما مقصر این حادثه می باشید. چون شما مقصر این حادثه می باشید باید تمام خسارت زیاندیده را تمام و کمال به او پرداخت نمایید. چون پوشش مالی بیمه نامه شخص ثالث شما 30 میلیون می باشد پس شرکت بیمه شما از خسارت وارده مبلغ 30 میلیون را به زیاندیده پرداخت می نماید و ما به تفاوت این مبلغ یعنی 4 میلیون دیگر را شما باید از جیب خودتان پرداخت نمایید.

پس مهمترین دلیل بر افزایش سقف پوشش مالی در بیمه نامه های شخص ثالث افزایش سرسام آور قیمت خودروهای موجود در بازار، قطعات یدکی آن ها و هزینه تعمیر و بازسازی مواضع آسیب دیده در حوادث خودرویی می باشد و این شما هستین که باید با بالابردن سقف پوشش مالی بیمه نامه های شخص ثالث خود در زمان خرید بیمه نامه خود به این موضوع اهمیت داده تا در زمان بروز خسارت های بالا متضرر نگردید.

 

مزیت های صدور آنلاین بیمه شخص ثالث شرکت بیمه کوثر چیست؟

شرکت بیمه کوثر به بیمه گذارانی که اقدام به صدور بیمه نامه های شخص ثالث خود از طریق آنلاین می نمایند، 85 درصد تخفیف مازاد مالی بر روی بیمه نامه های شخص ثالث ارائه می دهد که همین امر باعث شده است که یکی از مناسب ترین نرخ های بیمه های شخص ثالث متعلق به شرکت بیمه کوثر باشد.

 

.

جهت استعلام قیمت و صدور آنلاین بیمه نامه شخص ثالث خود اینجا کلیک نمایید

.

 

سوالات متداول :

در صورت گم کردن بیمه نامه شخص ثالث از شرکت بیمه کوثر و نیاز به نسخه فیزیکی آن چگونه از آن چاپ المثنی بگیریم؟

برای چاپ بیمه‌نامه های شخص ثالث صادره از شرکت بیمه کوثر می توانید با مراجعه به صفحه اصلی سایت بیمکو، منوی چاپ و استعلام بیمه نامه و انتخاب گزینه چاپ بیمه نامه کوثر و سپس وارد کردن شماره بیمه‌نامه، کد ملی و رشته بیمه ای خود از آن چاپ مجدد یا المثنی بگیرید.

چگونه می توان از اصالت بیمه نامه شخص ثالث خود مطمئن شویم؟

برای بررسی اصالت بیمه‌نامه شخص ثالث خود می توانید با مراجعه به صفحه خانه سایت بیمکو، منوی چاپ و استعلام بیمه نامه و انتخاب گزینه استعلام بیمه از بیمه مرکزی و سپس وارد کردن شماره بیمه‌نامه و نام شرکت بیمه خود از اصالت آن اطمینان حاصل نمایید.

در چه صورت می توان بیمه شخص ثالث را فسخ/ابطال نمود؟

بدلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث ابطال آن با محدودیدت های زیادی روبرو می باشد و در قانون 2 راه برای باطل نمودن بیمه صادر شده وجود دارد:

  1. در صورتی که برای یک خودرو دو بیمه نامه صادر شده باشد که در این صورت فقط می توان یکی از بیمه نامه ها را باطل نمود.
  2. در صورتی که خودرو فرسوده و از رده خارج شده باشد که در این صورت با ارائه مدارک مثبته (نامه تبصره ی 13) دال بر اسقاط خودرو می توان بیمه نامه آن را باطل نمود.

آیا نسخه الکترونیک بیمه شخص ثالث اعتباری دارد؟

بر اساس آخرین تغییرات قوانین بیمه مرکزی در زمینه بیمه شخص ثالث از خرداد ماه سال 1399 شرکت های بیمه موظف به صدور بیمه‌های شخص ثالث بدون نسخه فیزیکی و فقط با نسخه الکترونیک آن شده اند. در حقیقت با اجرای این قانون بیمه‌نامه شخص ثالث کاغذی و بیمه‌نامه‌های الکترونیک از لحاظ اعتبار هیچ تفاوتی باهم نخواهند داشت و کلیه فرایندهای تمدید و دریافت خسارت با نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه به راحتی انجام خواهد شد.

شرکت های بیمه پس از صدور بیمه‌نامه، پیامکی حاوی کد یکتای بیمه‌نامه، لینک نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه و آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه‌نامه را برای بیمه گذار ارسال خواهند نمود که بیمه گذار می تواند از این طریق از اعتبار بیمه نامه خود مطمئن گردد.

شرایط اقساطی صدور بیمه شخص ثالث شرکت بیمه کوثر به چه صورت است؟

جهت آگاهی از شرایط و نحوه صدور اقساطی بیمه نامه شخص ثالث خود با کارشناسان بیمکو در تماس باشید.

عواقب تقلب در دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث چیست؟

طبق ماده ۶۱ قانون بیمه شخص ثالث، هركس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه سازي صوري تصادف، تعويض خودرو يا ايجاد خسارت عمدي، وجوهي را بابت خسارت دريافت كند، به حبس تعزيري درجه شش و جزاي نقدي معادل دو برابر وجوه دريافتي محكوم مي شود. شروع به جرم مندرج در اين ماده علاوه بر مجازات مقرر براي شروع به جرم در قانون مجازات اسلامي، مستوجب جزاي نقدي درجه پنج مي باشد.

همچنین طبق ماده 62 این قانون، هرگاه شخصي برخلاف واقع خود را به عنوان راننده وسيله نقليه مسبب حادثه معرفي كند به مجازات حبس درجه هفت محكوم مي شود؛ راننده نيز چنانچه در اين امر تباني كرده باشد به مجازات مذكور محكوم مي شود.

شیوه‌های معمول تقلب و کلاهبرداری در بیمه اتومبیل به شرح ذیل می‌باشد:

  1. جابه‌جایی راننده و سرنشین به‌منظور دریافت خسارت.
  2. جایگزینی راننده واهی به جای راننده اصلی در مواقعی که راننده زمان حادثه فاقد گواهینامه بوده یا از مشروبات الکلی، مواد مخدر یا روان‌گردان استفاده نموده است.
  3. مخدوش کردن تاریخ حادثه (در کروکی پلیس یا پذیرش بیمارستان) به‌منظور انطباق تاریخ حادثه با زمان اعتبار بیمه‌نامه.
  4. دست‌کاری در مدارک پزشکی «پرونده بالینی» و مدارک پزشکی قانونی و افزایش درصدهای تعیین شده دیه.
  5. جابه‌جایی محل استقرار سرنشینان به هنگام وقوع حادثه در وسایط نقلیه چون وانت‌بار، کامیون و کامیونت. یعنی، سرنشینان قسمت بار با سرنشینان کابین جابه‌جا می‌شوند.
  6. جابه‌جایی وسیله نقلیه با وسیله دارای بیمه‌نامه زمانی که وسیله مقصر فاقد بیمه باشد.
  7. خرید هم‌زمان بیمه‌نامه‌های متعدد بدنه از شرکت‌های مختلف بیمه و اعلام خسارت کلی.
  8. استفاده هم‌زمان از بیمه ثالث وسیله مقصر و بیمه بدنه وسیله زیان‌دیده.
  9. جابه‌جایی خودرو مقصر و زیان‌دیده در تصادفات مالی یا جانی به‌منظور دریافت خسارت بیشتر با تبانی رانندگان.
  10. خرید بیمه‌نامه بدنه برای خودروی تصادفی بعد از حادثه با نشان دادن خودروی مشابه دیگر از نظر رنگ و مدل و تیپ.
  11. استفاده از کروکی‌های مفقودی و سرقتی، کپی و جعل مهر اسمی و یگانی کارشناسان تصادفات.
  12. دست‌کاری و مخدوش کردن مدارک پزشکی، گزارش‌های پلیس به هنگام دریافت پرونده از مراجع و اخذ کپی و برابر اصل کردن آن‌ها.
  13. استفاده از برش و اصل بیمه‌نامه‌های مفقودی با ارائه به شرکت‌های بیمه و ارائه خودروهایی که یا قبلاً تصادف داشته‌اند یا از شرکت‌های دیگر خسارت دریافت کرده و یا فاقد بیمه‌نامه بوده‌اند.
  14. جابه‌جایی مصدوم.
  15. صحنه‌سازی.
  16. جلوه دادن فوت یا مصدومیت افراد به دلیل حوادث رانندگی در حالی که به دلایلی غیر از حادثه رانندگی درگذشته‌اند یا مصدوم شده‌اند.
  17. ارتباط دادن صدمات قبلی با صدمات حادثه در پزشکی قانونی.
  18. تطمیع نمایندگی‌های صدور و یا کارشناسان تصادف و دریافت بیمه‌نامه و گزارش از آن‌ها بعد از وقوع حادثه.
  19. جابه‌جایی قطعات خودروی سالم بیمه شده با قطعات تصادفی در خودروهایی که قطعاتی مثل درب‌ها، گلگیرها، درب موتور و… آن‌ها پیچ و مهره‌ای است و دریافت خسارت و سپس استفاده از قطعات اصلی جهت بازدید سلامت خودرو.
  20. ارائه اطلاعات نادرست درباره میزان استفاده از خودرو هنگام بیمه آن.
  21. اعلام خلاف واقع خسارات بدنی به شرکت بیمه هنگام تصادف.
  22. اعلام خلاف واقع به شرکت بیمه درباره دزدیده شدن اتومبیل.
  23. اعلام خلاف واقع به شرکت بیمه درباره صدمه دیدن اتومبیل و اینکه در تصادف راننده مقصر فرار کرده است.
  24. اعلام وارد شدن صدمات بدنی به کسانی که هنگام تصادف داخل اتومبیل نبوده‌اند.

قانون جدید ثبت گواهینامه در بیمه های شخص ثالث چیست؟

از جمله تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث، راننده محور شدن بیمه نامه های شخص ثالث می باشد که جهت اجرائی شدن آن شرکت های بیمه ملزم به ثبت اطلاعات حداقل یکی از افرادی است که از خودرو به عنوان راننده استفاده می نماید. طبق این اقدام در آینده ای نچندان دور شاهد خواهیم بود که شرکت های بیمه نیز به بانک های اطلاعاتی نیروی انتظامی جهت استعلام سوابق رانندگی رانندگان وسیله نقلیه و نمره منفی گواهینامه آنان دسترسی خواهن داشت و از این طریق رانندگان کم خطر شناسایی و ریسک پایین آنها در کاهش حق بیمه شخص ثالث آنها موثر خواهند بود.

“الزام به ثبت اطلاعات گواهینامه مربوط به یکی از رانندگان وسیله نقلیه در بیمه نامه شخص ثالث، نافی پرداخت خسارت به سایر استفاده کنندگان از وسیله نقلیه نمی باشد.”

آیا با تغییر شرکت بیمه تخفیف عدم خسارت ما از بین می‌‌رود؟

خیر، هنگام تمدید بیمه نامه شخص ثالث می توانید با حفظ کلیه تخفیفات عدم خسارت خود به راحتی شرکت بیمه خود را عوض نمایید .

چند روز روزدتر از تاریخ اتمام بیمه‌ شخص ثالث می توان آن را تمدید کرد؟

عموما بیمه های شخص ثالث را تا یک ماه زودتر از تاریخ اتمام آن می توان تمدید نمود ولی این زمان در بعضی از شرکت های بیمه تا 7 روزدتر می باشد.

آیا در بیمه های شخص ثالث، جریمه دیرکرد قابل بخشش است؟

گاهی اوقات بیمه مرکزی به مناسبت های مختلف مانند دهه فجر و … جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را برای مدت زمانی محدودی با بخشش همراه می سازد ولی در حالت کلی بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث فقط در صورتی امکان پذیر است که در زمان اعتبار بیمه نامه، خودرو در پارکینگ نیروی انتظامی توقیف شده باشد و در هنگام اتمام بیمه نامه آن همچان در توقیف باشد که در این صورت با بردن نامه رفع توقیف و مدارک دال بر این موضوع جریمه دیرکرد از طرف شرکت های بیمه بخشیده می شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به چه میزان است؟

به عنوان یک قانون کلی می توان گفت که جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تا مدت یک سال به صورت روزانه محاسبه و بعد از آن به صورت ثابت خواهد بود. فرمول محاسبه جریمۀ دیرکرد بیمه شخص ثالث به ازای هر روز برابر است با حق بیمۀ کامل بدون تخفیف یک سال خودرو تقسیم بر تعداد متعارف روزهای سال یعنی ۳۶۵ روز.

در حقیقت عوامل متعددی در میزان جریمه روزانه دیرکرد بیمه شخص ثالث دخیل هستند. نوع خودرو، تعداد سیلندر، ظرفیت بار ماشین و از همه مهم‌تر شرکت بیمه گذار مهم‌ترین عوامل تعیین جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث می باشند.

 

تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث در قانون جدید به ازای هر سال به چه میزان است؟

در قانون جدید بیمه شخص ثالث تخفیفات بیمه به ازاری هر سال عدم خسارت به میزان 5 درصد افزایش می یابد که همانطور که در جدول زیر مشخص گردیده این میزان نسبت به قانون قدیم کاهش یافته است.

آیا دیه زن و مرد (مسلمان و غیر مسلمان) در بیمه شخص ثالث یکسان است؟

بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث، دیه زیان دیدگان تصادفات رانندگی (چه مرد باشند و چه زن، چه مسلمان باشند و چه غیر مسلمان) بدون توجه به جنسیت آن ها قابل پرداخت می باشد. در حقیقت مابه التفاوت میزان دیه زن و مرد در حوادث رانندگی از طریق صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

قانون جدید انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث چیست؟

همانطور که در آیین نامه اجرایی تبصره ماده ۶ قانون بیمه شخص ثالث و بخشنامه های بیمه مرکزی نیز آمده است، تخفیفات عدم خسارت وسایل نقلیه بر خلاف قانون قبل به مالک جدید آن (خریدار) منتقل نمی شود. در حقیقت مالک تخفیفات، مالک پلاک خودرو می باشد و فروشنده هنگام فروش وسیله نقلیه خود می تواند تخفیفات خود را به وسیله نقلیه دیگری از همان نوع که متعلق به خودش و یا والدین، همسر و فرزندانش باشد منتقل نماید.